Дигитални кулук
Принудни рад у месту где радници који га обављају и живе, поново је успостављен у Србији за време министровања Младена Шарчевића, иако га је, на радост и за достојанство сељака, српски књаз Милош Обреновић укинуо 1837. године. Просветни кмет изјавио је да је његов ресор ,,беспрекорно организовао“ онлајн наставу која је завршена крајем маја и да су од 1. јуна, школе за осмаке уприличиле пробни завршни тест. ,,Мала матура је сада унапређена, тестови имају кодове по којима се ради дигитални преглад.“
Потпуно дигитализованим прегледом тестова повећава се безбедност тестирања, верује министар Шарчевић, јер последњих година има показатеље да су у неким школским управама склони манипулацијама, а да су директори школа најслабија карика. Очигледно је министар упознат са чињеницом да се риба чисти од репа, али изгледа да му је мање познато да смрди од главе.
Безбедност матурских тестова је можда и подигнута на виши ниво, видећемо, али кулучење просветних радника је на нижем нивоу него за време Османлија, јер тада су они који су радили без новчане надокнаде, добијали бар слабу храну. Дигиталним кулуком, претходна два дана, ангажовано је више стотина професора, који су били у прилици да покажу сва своја ,,клик“ и ,,двоклик“ умећа. Уместо мршавог ручка, прегледачи су добили само објашњење како ће изгледати прегледање, демо снимак од пет фаза са објашњењем.
Скоро десет кликова било је потребно да би се вредновао само један одговор и то док је систем могао да подржи толику концентрацију клик интелигенције, а онда се догодило чудо, (бес)прекорни програм је другог дана прегледања теста из математике постао прекорни, а присилан рад- прековремени, чак и за дане викенда. Наиме, стигло је још једно важно/хитно упутство, али овога пута на захтев министра лично, да се у суботу, 6. јуна, обезбеди долазак наставницима математике, који су у петак били ангажовани на прегледању тестова, ради ревизије истих на подручју целе Србије.
Реч је о својеврсном зулуму, јер у овој ситуацији, после онлајн мучења, министар има још идеја шта даље да ради. Памтимо времена када су просветни радници ангажовани на прегледању тестова добијали дневнице за свој рад, а данас треба да буду срећни због сати стручног усавршавања које ће им кметови доделити.
Елем, кулук је кулук, зулум је зулум, а министар је наставио да ради како не треба, да не кажемо gerek yok, по турски.
У Чачку, 6. јун 2020. година
Весна Јеротијевић, рук.Ресора за образовни систем УСПРС
Експеримент „на живо“, уживо!
Како упропастити образовни систем у три потеза?
Свака научна област заснива се на истраживањима спроведеним на циљано одабраним узорцима. У цивилизованом свету, када се истраживања спроводе на живим бићима, по идентификацији узорака и њиховом упознавању са екпериментом којему се подвргавају, тражи се и њихова сагласност. Овде то није случај. У нашој земљи, идентификација узорака врши се глобално, а у (не)контролисане услове стављају намерно, без сагласности и обавезно без знања о томе да су игром случаја постали заморчад, над којима се спроводи истраживање идејне замисли једног човека.
Тако је 66 хиљада ученика, узраста 14 до 15 година, било употребљено за тестирање производа „TeslaEDU“ компаније Комтрејд („Comtrade“), како би се понашање истог испробало на великом броју узорака пре његове комерцијализације. Нејасно је да ли је циљна група изабрана према старости или бројности, али је очито да о психолошким карактеристикама и реаговању на стављање у услове експеримента, нико није размишљао.
И може ли им се замерити на реаговању? Нису знали, нити су били упозорени да платформа није довољно истестирана, да се први пут примењује на великом броју узорака, да ће сигурно доћи до пада система и да због тога не брину. Да је све то заправо тестирање система, а не њиховог знања.
Иначе, у оном горе поменутом цивилизованом свету, за тестирање таквих производа, вероватно би се користиле машине, а не жива бића.
Другопласирани потез нашег министра биле би те „феноменалне“ реформе образовног система. Није баш најјасније у ком смеру иду хипотезе једног таквог истраживања. Да ли му је циљ био да утврди границу издржљивости ученика основног и средњешколског узраста, стављаујући их у услове континуираног психо-физичког напора или да утврди временски интервал неопходан за пројектовање живог бића у робота, који дневно проводи по 10 до 15 сати у учењу?
Ученик 5. разреда основне школе има 16 наставних предмета, док ученици средњих школа у просеку имају 18 наставних предмета. Након школских обавеза које трају понекада и до 10 сати, одлазе кући да наставе са учењем и ваншколским обавезама.
Поређења ради, у првих пет земаља на ПИСА тестирању налази се Канада, где ученици у Гимназији имају 10 наставних предмета, односно по пет у сваком полугодишту.
Друга страна медаље, односи се на наставнике, који сад већ по традицији сваког лета пролазе „обуке“ за реализицију нових „иновативних“ наставних предмета и реализацију наставе која је час усмерена на стандарде, час на исходе.
Од стране министра високо хваљену Пројектну наставу, наредне године замењује нови наставни предмет Дигитални свет.
И сада, да сви ти приручници штампани од стране издавачких кућа за Пројектну наставу, не иду у заборав, још би се могло помислити да неко од тих континуираних реформи добро зарађује кроз штампање и продају неких нових уџбеника...
Трећепласирани потез је поробљавање просвете. Дигитализација образовног система донела је нови намет и додатно оптерећивање професорске плате. Захтеви су били јасни. Нов ЗОСОВ предвиђао је развој дигиталних комепетенција, а нови програми наставе и учења коришћење рачунара у наставном процесу. Само што рачунара једва да је било.
Ту је и тај „фантастични“ есДневник, за чије тестирање су као заморчад, у том случају узети наставници. Иако још увек у фази развоја, зачудно наш есДневник почео је да се бави продајом и маркетингом? Да ли је 1,6 милиона евра мало произвођачу, да сад тражи право на оглашавање или ... ?
И онлајн настава... Ко до сада није нашао начина да себи обезбеди рачунар за наставу, натерали сте га сада да то учини стављајући га у тај „авион“ који помињете, поново истичући у јавности Ваше личне убеђење да су просветни радници нестручни у обављању свог посла, а заборављајући при томе да су управо они изнели ову наставну годину до краја. И то успешно!
И када бисте се само на отимању наше плате зауставили, него сте се усмерили и на достојанство просветног радника, понижавајући га на сваки могући начин. Отимате нам дневнице због штајка, на који по Закону имамо право, да бисте нам показали... Шта?!! Чекате да неком од нас звона одзвоне, да бисте Ви размислили да нам МОЖДА дате статус службеног лица! Нашим директорима јавно претите да ћете их санкционисти, ако нас не „натерају“ да извршимо Ваше замисли, због којих опет често трпе наши ученици!
Претње, уцене, застрашивања! Има ли краја томе?
И све док се званично не угаси то „експериментално одељење“ у Немањиној 22 - 26, односно док Ви министре не одете у заборав и док не дође до враћања просвети свега онога што нам дугујете, а у првом реду поштовање професији, па потом и свих отетих плата, дневница, Светосавских награда... Стајаћемо пред Вама!
Видимо се 18. јуна у Београду пред Владом РС!
С поштовањем,
У Краљеву, 6. јун 2020.година
Портпарол СОК-а УСПРС
Марија Стошић