ХИТНО – БИТНО
Саопштење поводом изјаве Младена Шарчевића, министра просвете, науке и технолошког развоја
ХИТНО – БИТНО
Министар просвете,Младен Шарчевић, најавио је припреме за онлајн наставу од септембра. Медијима је речено да Републички кризни штаб за сузбијање ковида-19 треба наредних дана да разматра могућност да од септембра ђаци, уместо у школске клупе, поново седну пред екране телевизора и рачунара.
Упркос томе што стручњаци упозоравају да губитак рутине за ђаке може представљати психолошки проблем, а недостатак интеракције са вршњацима повећава стрес, за сада ћемо се бавити само техничким проблемима ове изјаве.
Настава коју ђаци гледају преко телевизије није онлајн настава. Једина онлајн настава за време ванредног стања јесте она, где су наставници били у директном контакту са својим ђацима. Ту смо уочили најмање два проблема. Први, постоје они који нису имали никакве техничке могућности. По нашој статистици, то је најмање 5 процената ђака који немају интернет, ни рачунаре, те нису могли да се укључе у било који облик наставе на даљину.
Други проблем је тај, што су наставници у корона времену користили, а многи и упропастили своје лаптопове и компјутере. Дакле, ванредно је било ванредно. Наставници у Србији су навикли да се сналазе и „штап и канап“ су им познати алати за рад у школи. Али ако неко хоће да ванредно преточи у редовно, онда је то друга прича. Пре свега треба добро извагати да ли је то заиста неопходно. И још, важно је у наставнике и у образовање уложити новац! Не можемо се баш увек ослањати на ентузијазам. Он не купује нова средства за рад.
Наш предлог је јасан, смањити број ученика у одељењу и створити сигурне услове за рад сваком детету и наставнику!
У Београду,3.јула 2020.
Председник Уније СПРС
Јасна Јанковић
КО ЈЕ ЛУД, А КО ЗБУЊЕН?
Унија синдиката просветних радника Србије, упозорила је на све чешће изјаве стручњака о континуираној опасности од корона вируса, указавши на то да се у школама нешто драстично мора предузети. Предложили смо измене закона које се односе на смањење броја ученика у одељењу јер у томе видимо, не само бољи квалитет образовања, а до тога би несумњиво дошло, већ и могућност физичке дистанце ученика и наставника, која је неопходна у овој епидемиолошкој ситуацији.
Упркос упозорењу и нашем предлогу, али, рекло би се и супротно здравом разуму, Министарство просвете, науке и технолошког развоја је 22. јуна објавило Стручно упутство о формирању одељења и начину финансирања у основним и средњим школама у школској 2020/2021. години (број 610-00-00381/2020-15).
Наиме, овако конципирано, Стручно упутство доводи, не до смањења, него до повећања броја ученика у групама! Мањи број група, смањио би број извршилаца, што је вероватно циљ Министарства, али би повећао број деце, која би самим тим, била у већој опасности од ширења заразе. Наравно, о квалитету образовања нико и не мисли. Избори су прошли, па то више и није пожељна тема.
Одредба Стручног упутства која се односи на групе за изборне предмете/изборне програме, слободне наставне активности и групе другог страног језика, каже: „Број тако формираних група не може бити већи од броја одељења“. Управо та одредба није примењива на школе које у одељењима имају више од 25 ученика. Што значи, није примењива на велики број школа у Србији. Ево и зашто. Ако се у два одељења, која имају више од 25 ученика, 15 њих определи за један изборни предмет/изборни програм, једну слободну наставну активност или други страни језик, по члану 31. Закона о основном образовању и васпитању, стиче се право на формирање групе. Група осталих ученика који су се определили за други изборни предмет/изборни програм, другу слободну наставну активност или други страни језик, била би већа од 30 ученика, што је у супротности са истим чланом Закона!?! Дакле, непримењиво и незаконито.
Још пластичније, у два одељења од 25 ученика (укупно 50 ученика), 15 изабере италијански, а 35 изабере немачки језик. Ученици који су изабрали италијански језик, стичу право на похађање тог страног језика, а ученици који су изабрали немачки језик морају бити подељени у две групе јер 35 ученика у групи је у супротности са Законом. Тиме би се формирале 3 групе из 2 одељења, а не две, како прописује Стручно упутство.
Када су у питању изборни програми верска настава и грађанско васпитање, уколико се за један изборни програм од наведених, определи мање од 15 ученика да ли су они у обавези да похађају изборни програм за који се определила већина ученика? Да ли то значи да ученици који желе да похађају верску наставу немају право на то, јер се већина ученика из разреда определила за грађанско васпитање или, у супротном, уколико се већина ученика одлучила за верску наставу, да ли и они који не желе да је похађају морају да то чине? И какав је то избор ако немате избора!?!
Наравно, та прича да се може посебно тражити одобрење за признавање група, већ нам је одавно позната. Нема ту никаквих правила. Једни добијају, преко познанства или партијских симпатија, други бивају одбијени и уставно право ђака на образовање под једнаким условима, сваке године падне на испиту. Тако да то није нити утеха, нити решење, осим, наравно, за оне који су повлашћени.
Најбоље би било, мада и најтеже, да макар једне године Министарство просвете уради свој посао без нејасноћа и нелогичности.
Предлажемо да седну и прочитају шта су написали, а онда повуку овакво Стручно упутство и напишу ново.
У Београду, 2. јула 2020.
Председник Уније СПРС
Јасна Јанковић