ОТВОРЕНО ПИСМО
Поводом Дописа министра просвете Младена Шарчевића
Свима је добро позната прича о човеку који се нашао у Тамном вилајeту, па није знао шта му је чинити, јер би га свака одлука коју донесе могла коштати.
Е па тај човек, не може бити један министар просвете! Тамни вилајет није ни простор, а ни време кроз које треба да се креће један министар. Министар просвете мора да ствара услове безбедног кретања образовног система, да путеви буду јасни и исходи очекивани и када је реч о образовању и када је реч о животу ученика у условима школовања.
Не преносите изборе и одговорност на наставнике и на родитеље! Нити примамо Вашу плату, нити имамо Ваша овлашћења и привилегије.
По питању избора модела које нам нудите, Наставничко веће и Савет родитеља, овога пута остају уздржани, све до тренутка док се неко од надлежних не изјасни у писаној форми и са својим потписом по питању епидемиолошког стања у нашој земљи и безбедности ученика у тренутним условима школовања.
Што се тиче набавке дезинфекционих средстава, Школски одбор и Савет родитеља неће финансијски учествовати у обезбеђивању истог, што је ствар принципа и поштовања заједништва у којему функционишу све установе образовање под надлежношћу МПНТР. Нећемо дозволити да нечију материјалну могућност, користите као изговор или осуду усмерену ка оним установама које не буду у могућности да за своју децу и ученике обезбеде основна хигијинска и дезинфекциона средстава.
Надамо се да ћете се ускоро сетити тих напред поменутих привилегија, а које се односе и на приступ информацијама од значаја, па донети коначну одлуку о моделима у оквирима којих ће се одвијати даље школовање, а да уз њих не „хефтате“ и додатна упутства о мерама опреза, скидајући одговорност са себе, јер сви добро знамо да те мере не могу бити спроведене.
Сетимо се само чињенице да је сапун у дечјим тоалетима први пут виђен 12. марта 2020. године. За ученике је био права атракција, а за нас наставнике „права“ брига. Још тада смо постали дежурни у ђачким тоалетима, али нисмо бројали секунде које ученик проведе у прању руку, већ водили рачуна да се та „драгоцена“ течност сувише не расипа.
Уз то, сетимо се и одлуке МПНТР у погледу остваривање уштеда у систему образовања, којом је норма техничког особља смањена, па смо сада у ситуацију да у оквиру стопроцентне норме, помоћни радник има задужење да обезбеђује хигијенске услове на површини од 450 квадрата, а коју у свакодневним активностима користе деца.
Ако говоримо о мерама превенције, онда морамо знати и из којих фондова је планирано да буду финансирани издаци у погледу њиховог обезбеђивања, као и колика је поузданост спровођења наведених мера у погледу обезбеђивања безбедних услова за школовање учениика и рад наставника у установама образовања.
Тај пут „Како нам Бог да“ и „Видећемо“, оставите неким другим министарствима, која својим деловањем неће угрозити животе деце и својих радника, а при томе мислимо и на образовање и васпитање ученика.
Извесно је хитно доношње одлука надлежних институција о начину реализације образовно - васпитног рада у установама образовања за 2020/21. годину.
Од Вас тражимо прецизна и јасна упутства о планираним моделима наставе и мерама превенције, која треба да садрже и јасан финансијски план за њихову реализацију и сповођење, детаљан план задужења запослених у систему образовања, план посебних мера у погледу заштите старијих колега и колега и ученика са хроничним обољењима...
Пошто у Вашем Допису наводите да се не треба обазирати на Ваше изјаве у јавности, јер су погрешно интерпретиране, остаје нам да се надамо да сте упознати са врстом стручне спреме запослених у систему образовања и њиховим надлежностима, па да ћете сходно томе у установама образовања обезбедити квалификован кадар, уколико Ваше мере превенције буду подразумевале и рано дијагностиковање болести изазване коронавирусом.
У Чачку, 10.08.2020.год.
Руководилац Ресора за финансије, аналитику и чланство УСПРС
Владимир Аџић
ПОВУЦИ – ПОТЕГНИ
Ако се по јутру дан познаје и по ономе што су изнели гости емисије „Нови дан“ на ТВ Н1, у петак, 31. јула 2020. прогнозе за почетак наредне школске године нису обећавајуће. „Тема јутра“ бавила се анализом рада школа и организацијом наставе од 1. септембра. На даљину или ипак не...па су у складу са темом у емисији онлајн гостовали министар просвете, Младен Шарчевић и Јасна Јанковић, председник Уније синдиката просветних радника Србије.
Ових дана велика медијска пажња посвећена је најављеним моделима наставе у школама Србији. Међутим, јасне назнаке о томе који ће концепт бити заступљен још увек нису познате. Једино што је, бар за сада, сигурно јесте да ће се о припремљеним моделима изјаснити медицински део Кризног штаба. Насупрот нејасним одредницама Министарства просвете, науке и технолошког развоја, Јасна Јанковић, председник Уније синдиката просветних радника Србије, изнела је јасан став да је Кризни штаб већ закаснио са препорукама о школској години.
Министар просвете, Младен Шарчевић, изјавио је да ће родитељи основаца имати могућност да се определе да ли ће у наредној школској години њихова деца пратити наставу у школи или од куће. Да је оваква врста одлуке родитељима велики баласт, упозорила је Јасна Јанковић, сматрајући да ће родитељима бити тешко да самостално одлуче који ће
вид наставе похађати њихова деца. Такође је истакла да смо се морали суочити са чињеницом да ми немамо довољно техничких средстава да бисмо ушли у модел потпуне онлајн наставе, па чак и делимичне. ,,Ако један део ученика физички иде у школу, ко ће радити онлајн“, питала је у име просветних радника Јасна Јанковић и додала да је немогуће да исте особе раде 16 сати дневно!
Истог јутра, министар Младен Шарчевић одговорио је на постављено питање, гостујући у „Јутарњем програму“ на Телевизији Прва, када је изјавио да ће наставници пре подне радити у школи, а поподне онлајн од куће, са ученицима који су се определили за овакав концепт учења. Према речима министра, то је итекакао могуће, а изгледа да је могуће и да се за двадесет минута, колико је предвиђено за чишћење и дезинфекцију школских просторија, очисти простор од 450 квадратних метара, јер је према систематизацији предвиђено да толико квадрата очисти једна помоћна радница. Колико год да су наше теткице вредне, а вредне јесу, то је заиста немогуће!
Укратко, према комбинованом моделу, који се од 1. септембра најављује као могућ у основним и средњим школама, предвиђено је да наставни дан траје од 8.00 до 20.00 часова, у трочасовним временским размацима
по разредима, што би практично уз двадесетоминутне паузе за чишћење и дезинфекцију временски износило до 20.20 и то у установама које имају једносменски рад, а таквих је у Србији 450. За оне са двосменским радом, преосталих 1310 (!!!), остаје трећа смена или у преводу – ноћна настава
од јутра до сутра.
Изнуђене околности изазване пандемијском ситуацијом наметнуле су да у учионици не сме бити више од 15 ученика, а у већини наших школа одељења су итекако бројнија. Јасна Јанковић је подсетила да је Унија синдиката просветних радника Србије имала два предлога - смањење
броја ученика по одељењу и набавку техничке опреме. Околности јесу изнуђене, како је нагласио министар, али понуђена решења морају бити реална и могућа.
,,Кризни штаб ће морати да се изјасни да ли ћемо децу учити да живе са коронавирусом или ћемо их опет ,,затварати“ у куће“, нагласила је Јасна Јанковић, износећи оправдану бојазан да не жели да наша деца постану асоцијална.
Унија синдиката просветних радника Србије, чак и када нема социјалног дијалога, нити било какве жеље да се предлози струке макар саслушају, користи једини могући начин, медијску комуникацију са надлежнима. И зато и овога пута упозорење, настава је исувише озбиљна ствар да би се о њој површно, успут, несувисло, нејасно, неразумљиво, неодређено, недефинисано, недоречено и конфузно ... говорило у јавности. Врућ кромпир звани српско образовање сада је врео, а време истиче.
У Чачку,1. августа 2020.
рук. Ресора за образовни систем УСПРС-а
Весна Јеротијевић
IB - министров ID
IB - министров ID
или
Програм међународне матуре - министрова лична карта
Новина названа Програм међународне матуре - IB диплома, пројекат је образовања за школе широм света. Међународна образовна фондација,основана је давне 1968. године у Женеви и све до 2007. године називана је Међународном организацијом матуре (International Baccalaureate Organization). Циљ овакве матуре јесте да оснажи интернационалну свест, олакша прелазак из једне државе у другу и да максимално припреми ученике за већину факултета у свету.
У Србији програме Међународне матуре нуде четири школе:
„Међународна школа Београд“, независна и непрофитна организација (Диплома програм од априла 2005); Приватне гимназије: „Црњански Београд“ и „Руђер Бошковић“, ауторизоване су за Диплома програм од 2006; „Гимназија Јован Јовановић Змај“, у Новом Саду, Диплома програм
има од јула, 2014. године. Од наредне године, њима би, по речима министра просвете, требало да се придруже и гимназије „Десета београдска“ и „Светозар Марковић“, из Ниша.
Дакле, најављене новине су итекако старе и познате, а нови би једино требало да буде број ученика који ће се определити за понуђени образовни програм који је отворен према свету, а затворен према националним универзитетским програмима. У теорији се ради о одличном
програму, али пошто градива има 30 процената мање него у класичним гимназијама и оцене се подижу за два нивоа, од максималне петице до седмице, то доводи у питање упис на државне универзитете, јер како надокнадити оних 30%, ако немате новца за студирање у иностранству!?
Елем, јасно је да се увођењем овог и сличних образовних програма за аудио-визуелне и сценске профиле, надарене за друштвене науке, хемију, биологију, физику, као и курикулума за ђаке у спортским гимназијама, стиче, према речима Шарчевића, „предуниверзитетска специјализација“ за велике светске универзитете или пак приватне универзитете у земљи (ако, наравно, имате и светски буџет намењен за студирање).
Немамо ништа против да се ученицима завршних разреда гимназије отвори још неки прозор у свет, али је невероватно да се све мање прича о Великој матури коју би требало да полаже знатно већи број свршених средњошколаца!? Шта је овде намера Младена Шарчевића, да замагли, да скрене пажњу, да избегне суочавање са тим да није успео да спроведе пројекат Националне матуре или нешто сасвим друго, остаје да се види.
Дакле, министре, идемо редом, прво да завршимо са оним што је одавно требало да се полаже, тј. да Велика матура буде пријемни испит на факултете (првобитно планиран да заживи још 2014. године). У том да нађете ресурсе за озбиљно спровођење овог испита. Онда, када то
одговорно спроведете прво Ви, па и сви ми, можемо да разговарао о IB програму. Тек тада ће ова прича имати смисла, јер сада је она и преурањена и непотребна.
Унија синдиката просветних радника Србије од свога постојања, залаже се за очување образовног система који се деценијама систематски урушава под изговором да се унапређује.
Министре Шарчевићу, до спровођења Националне матуре, на скали оцењивања од један до седам, заслужили сте - један!
У Чачку, рук.
23.јула 2020.
рук. Ресора за образовни систем Уније СПРС
Весна Јеротијевић
ХИТНО ПОТРЕБНА ОПРЕМА ЗА НАСТАВУ НА ДАЉИНУ
Александру Вучићу, председнику РС
Ани Брнабић, председници Владе Р
Младену Шарчевићу, министру просвете, науке и технолошког развоја
ХИТНО ПОТРЕБНА ОПРЕМА ЗА НАСТАВУ НА ДАЉИНУ
Поштована/и,
Врше се припреме се за нову школску годину и увелико се у медијима најављује наставак онлајн наставе.
Ми се питамо на чему ћемо радити?
У протеклом периоду, када је требало професионално и одговорно обављати свој посао, наставници ни једног тренутка нису размишљали и све своје ресурсе ставили су на располагање у циљу регуларног завршетка школске године. Сада се ситуација мења, јер нешто што је било ванредно, треба преточити у редовно стање, а то би могао да буде велики проблем, како за наставнике, тако и за децу и родитеље.
Министарство просвете, науке и технолошког развоја има тачан податак броја запослених у образовању, а додатним питањем у Информационом систему „Доситеј“, може се сазнати колико је лаптопова потребно, не би ли се сваком наставнику омогућило средство за онлајн наставу.
Предлажемо да се лаптопови донирају школи, а да их наставници узимају на реверс. Тако би, једног дана када све ово прође, школа изашла са више техничких капацитета из корона кризе.
У супротном, није јасно како да спроводимо наставу на даљину, јер немамо на чему, и када ће надлежни прихватити да проблем постоји и почети да га решавају?!
С поштовањем,
У Београду, Председник Уније СПРС
22. јула 2020. Јасна Јанковић