ОТВОРЕНО ПИСМО
Поводом Дописа министра просвете Младена Шарчевића
Свима је добро позната прича о човеку који се нашао у Тамном вилајeту, па није знао шта му је чинити, јер би га свака одлука коју донесе могла коштати.
Е па тај човек, не може бити један министар просвете! Тамни вилајет није ни простор, а ни време кроз које треба да се креће један министар. Министар просвете мора да ствара услове безбедног кретања образовног система, да путеви буду јасни и исходи очекивани и када је реч о образовању и када је реч о животу ученика у условима школовања.
Не преносите изборе и одговорност на наставнике и на родитеље! Нити примамо Вашу плату, нити имамо Ваша овлашћења и привилегије.
По питању избора модела које нам нудите, Наставничко веће и Савет родитеља, овога пута остају уздржани, све до тренутка док се неко од надлежних не изјасни у писаној форми и са својим потписом по питању епидемиолошког стања у нашој земљи и безбедности ученика у тренутним условима школовања.
Што се тиче набавке дезинфекционих средстава, Школски одбор и Савет родитеља неће финансијски учествовати у обезбеђивању истог, што је ствар принципа и поштовања заједништва у којему функционишу све установе образовање под надлежношћу МПНТР. Нећемо дозволити да нечију материјалну могућност, користите као изговор или осуду усмерену ка оним установама које не буду у могућности да за своју децу и ученике обезбеде основна хигијинска и дезинфекциона средстава.
Надамо се да ћете се ускоро сетити тих напред поменутих привилегија, а које се односе и на приступ информацијама од значаја, па донети коначну одлуку о моделима у оквирима којих ће се одвијати даље школовање, а да уз њих не „хефтате“ и додатна упутства о мерама опреза, скидајући одговорност са себе, јер сви добро знамо да те мере не могу бити спроведене.
Сетимо се само чињенице да је сапун у дечјим тоалетима први пут виђен 12. марта 2020. године. За ученике је био права атракција, а за нас наставнике „права“ брига. Још тада смо постали дежурни у ђачким тоалетима, али нисмо бројали секунде које ученик проведе у прању руку, већ водили рачуна да се та „драгоцена“ течност сувише не расипа.
Уз то, сетимо се и одлуке МПНТР у погледу остваривање уштеда у систему образовања, којом је норма техничког особља смањена, па смо сада у ситуацију да у оквиру стопроцентне норме, помоћни радник има задужење да обезбеђује хигијенске услове на површини од 450 квадрата, а коју у свакодневним активностима користе деца.
Ако говоримо о мерама превенције, онда морамо знати и из којих фондова је планирано да буду финансирани издаци у погледу њиховог обезбеђивања, као и колика је поузданост спровођења наведених мера у погледу обезбеђивања безбедних услова за школовање учениика и рад наставника у установама образовања.
Тај пут „Како нам Бог да“ и „Видећемо“, оставите неким другим министарствима, која својим деловањем неће угрозити животе деце и својих радника, а при томе мислимо и на образовање и васпитање ученика.
Извесно је хитно доношње одлука надлежних институција о начину реализације образовно - васпитног рада у установама образовања за 2020/21. годину.
Од Вас тражимо прецизна и јасна упутства о планираним моделима наставе и мерама превенције, која треба да садрже и јасан финансијски план за њихову реализацију и сповођење, детаљан план задужења запослених у систему образовања, план посебних мера у погледу заштите старијих колега и колега и ученика са хроничним обољењима...
Пошто у Вашем Допису наводите да се не треба обазирати на Ваше изјаве у јавности, јер су погрешно интерпретиране, остаје нам да се надамо да сте упознати са врстом стручне спреме запослених у систему образовања и њиховим надлежностима, па да ћете сходно томе у установама образовања обезбедити квалификован кадар, уколико Ваше мере превенције буду подразумевале и рано дијагностиковање болести изазване коронавирусом.
У Чачку, 10.08.2020.год.
Руководилац Ресора за финансије, аналитику и чланство УСПРС
Владимир Аџић