САОПШТЕЊЕ УСПРС
Да је овакав концепт вредновања школа, несрећно назван екстерна евалуација, погрешан, Унија синдиката просветних радника Србије, упозорава још од 2012.године. На разне начине, много пута, свим расположивим средствима, говорили смо и говоримо да је оценити школу могуће, али не сумњивим параметрима и неуким екипама евалуатора, где постигнућа наставника чине тек једну седмину коначне оцене.
Чинило се да је претходни министар просвете, др Срђан Вербић, схватио зашто се залажемо за предметни надзор. Чак је то јавно и рекао, баш у Чачку, али није имао храбрости да процес модификује. Српско образовање оваквим начином вредновања постало је административна чек-листа. Свако може оцењивати свакога, после викенд обуке. Да ли заиста очекујемо квлитет? А можда то и није смисао овог скупог пројекта ...
Нама који свакодневно гледамо руинирано лице српске просвете учинило се да је садашњи министар, Младен Шарчевић, на нашем становишту. Да је уочио који су највећи проблеми образовања.
Мислили смо да ће се ухватити у коштац са неуређеним системом, насиљем у школама, проблемом зарада ... Много је мука по учитељу. Од обесних директора, преко лоших услова рада до планова и програма.
И таман када смо се понадали да ће неко бити вољан и умешан да понешто мења, решава, поправља, исправља, преправља, конструише, реконструише ... испоставило се да су највећи проблем, ипак, Чачанке и Чачани!
Очигледно је да запослени у Гимназији желе да се боре за суштину, а не форму. Они не да не разумеју екстерну евалуацију, већ, верују у предметни надзор за који им је сам актуелни министар дао реч да ће почети због њих и од њих!
Тако се у Чачанској гимназији не дешава сукоб екстерне евалуације и предметног надзора, већ рат светова. Једног у коме је светиња администрација, учитељ, ћата који се само брине шта ће и како записати. И другог који учитеља вреднује као професионалца, интелектуалца који без искре аутономије и не може да буде ништа друго до пуки чиновничић.
У реалности, са директорима ће се власт већ некако договорити. Планове и програме ће можда и некада променити. Далеко је август следеће године да би се бринуло о технолошким вишковима. Пара за просвету нема и никада их и неће бити.
Дакле, остају само неваљали, непослушни, непоткупљиви и несаломиви, Чачани и Чачанке. Последњи Мохиканци који указују да смо дубоко забраздили погрешним стазама на којима је српски учитељ неважан алат, а не чинилац образовног процеса!
У овом сукобу два концепта, дисциплиновања просветних радника, на једној страни и одбране професије, на другој, остаје само горак укус.
Поштовани чачански Спартанци, проћи ће и ово чудо вредновања без вредности. До тада ћете бити луча, пред којом се добронамерни дубоко поклањају, а остали не разумеју да је једна једина ствар коју запосленом у образовању не можете узети, уколико вам је сам не преда, управо његов образ.
У Београду, Председник Уније СПРС
19. децембра 2016. Јасна Јанковић
ЕКСТЕРНА ЕВАЛУАЦИЈА У ГИМНАЗИЈИ
Дописом који је стигао у чачанску Гимназију поново је најављена екстерна евалуација ове школе за 21., 22. и 23. децембар. Тим поводом Синдикална организација Гимназије је упутила одговор Министарству.
Од директора школе смо 5. децембра 2016. године добили писмо (обавештење) Министарства просвете које је потписао г-дин министар М. Шарчевић, у вези са спољашњим вредновањм рада наше школе. На основу тог дописа директор И. Ружичић је од Синдикалне организације Гимназије у Чачку затражио да се у што краћем року изјасни о захтевима из тог писма. На састанку Синдикалне организације Гимназије, одржаном 9. децембра 2016. године, у присуству свих чланова колектива (сви су чланови поменуте организације, СОЧ и УСПРС), разматрано је ово писмо и на основу тога дајемо следећи одговор:
1. Изненађени смо захтевом да се у веома кратком року изјаснимо о термину спровођења спољашњег вредновања у нашој школи, с обзиром на постигнути договор са министром Шарчевићем од 30. августа 2016. године. Том приликом делегација Гимназије тј. директор И. Ружичић, помоћник директора Д. Матијевић, председник Синдикалне организације М. Селаковић, као и председник СОЧ В. Аџић, су указали на проблеме у вези екстерне евалуације. Наиме, тада смо изнели предлог да се ,,непосредно праћење наставе и других облика образовно – васпитног рада“ врши преко предметног надзора и да се приступи изменама појединих чланова Правилника о вредновању квалитета рада установа (Службени гласник Р.С. бр. 9/2012.), што је од стране министра и прихваћено. У том смислу смо разумели да је г-дин министар, а као резултат тог договора, 16. новембра 2016. године расписао ,,Конкурс за избор саветника – спољних сарадника за предмете, групе и области предмета, активности и стручне послове“, са циљем да се непосредно праћење наставе може и треба вршити кроз предметни надзор. Тиме би цео процес екстерне евалуације или спољашњег вредновања добио пуни смисао, под условом да нам је главни циљ настава и квалитетан рад школа а не пуко задовољење форме. Из наведених разлога захтев Министарства просвете личи на покушај преваре и изигравања постигнутог договора. Са једне стране се поставља рок за реализацију спољашњег вредновања (до 27.12.2016.), а са друге у наведеном конкурсу (тачка 2.) пише да ће саветник – спољни сарадник бити ангажован за период од 1. фебруара 2017. до 1. фебруара 2019. године. Лако је на основу овога закључити да ће ,,непосредно праћење наставе“ током спољашњег вредновања (ако се одржи у траженом року), вршити досадашњи чланови тимова што је за нас неприхватљиво и, у исто време, представља покушај да се изигра договор од 30.8.2016.
2. Непријатно смо изненађени и чињеницом да је у поменутом конкурсу ШУ Чачак додељено само пет саветника – спољних сарадника из потпуно нејасних разлога. Склони смо помисли да се можда ради о одмазди или освети образовне администрације према нама, која се, успут буди речено, потпуно отуђила од школа и наставника па на силу жели да господари целим просветним системом; посебно према чачанским професорима који поштено и одговорно раде свој посао.
Из свега наведеног је јасно када може бити извршено спољашње вредновање Гимназије у Чачку. Дакле, након 1. фебруара 2017. године, а како пише у наведеном члану 2. Конкурса, Гимназија у Чачку је доступна за сваку врсту вредновања, с тим што ће тим за вредновање одредити датум и доставити нам листу са именима предметних надзорника. Мислили смо да је неспоразум (бар делимично) решен у договору са г-дином министром. Проблеми се међу образованим људима не могу решавати силом и инатом, већ разговором и разумевањем. Спремни смо на сарадњу и договоре (који се морају поштовати) у циљу унапређења нашег и вашег образовно – васпитног система.
У Чачку, 9.12.2016.
Председник Синдикалне организације Гимназије
Милан Селаковић
ШТРАЈК УПОЗОРЕЊА
Чланови три репрезентативна синдиката просветних радника данас су штрајковали скраћивањем часова тражећи побољшање материјалног положаја запослених у просвети. Просветари су незадовољни повећањем зарада од шест одсто и траже да оно буде најмање 12 одсто, захтевајући преговоре са Владом Србије пре израде буџета за наредну годину.
Чланови три репрезентативна синдиката просветних радника данас су штрајковали у више од 1.500 школа у Србији тражећи побољшање материјалног положаја запослених у просвети. У Моравичком округу штрајк је подржало 46 школа.
– Од 29 школа у Чачку које су чланица СОЧ-а 27 школа је у штрајку. Од тога 20 школа се звони на 30 минута у седам на 45 минута, с тим да чланови синдиката излазе са часа на 30 минута. Две школе нису у штрајку: Медицинска и ОШ у Горачићима. Што се тиче Горњег Милановца, од девет школа осам је у штрајку, док су у Ивањици све школе у штрајку.Укупно на нивоу округа имамо 46 школа које су у штрајку и три које нису – рекао је председник Синдиката образовања Чачак Владимир Аџић.
Захтев Уније синдиката просветних радника је повећање зарада за 12 одсто, уместо предложених шест одсто док је Синдикат образовања Србије затражио хитне преговоре са Владом Србије о повећању зарада које су испод републичког просека. Као разлог за једнодневни штрајк упозорења сви синдикати наводе да влада није испоштовала споразум којим је 17. новембра прошле године, прекинут штрајк просветних радника због чега су поднели тужбу пред надлежним судом.
Синдикати су навели да је влада тада обећала једнократну помоћ у висини једне месечне плате, а да им је исплаћено 7.000 динара, као и да није решен проблем наставника који су технолошки вишкови.
ЕКСТЕРНИМ ЕВАЛУАТОРИМА
Дан као без трага…
Не, не ви нисте из нашег света, нисте
Из сфере ентузијаста од руха чиста
Који без мрље у срцу и души
Ослобађају младе свега што их гуши.
Не ви нисте из света наше вредноће
Нити из света евалуације људске чистоте
Иронично сте прошетали обзорјем наше голготе
Самодопадљиво игноришући наш социјални немир
Ма зашто би то био ваш пословни одабир и обзир
Ма зашто би ико делио судбину деце
Зашто би неимаре њихове будуће среће
Ико уважио и знао за дух и грађу дечјег пута
Усред толико безвредних ствари где ум лута
Што вребају те младе лаковерне јагањце
Да изађу из своје учионице
Да би их нагнали у помрачионице
Без књига, песама, своје праве историје
Без матиша, inglisha, националне географије
Без давно потиснутих и несталих узора
Да само отежају а намерно не виде наде узоране
Нас, нас професоре што без воде и гнојива
Гајимо досезање знања племенитошћу спојива
Љубављу проткана и осмехом младости негованим
Као острво наде и ерудиције достижно само самопрегорним
И чистим радом наученим у школи, у нашој кући части
Кући самосвести, самодисциплине, књига и свестраности.
-----------
Не, не, не ви нисте из нашег света, нисте
Из сфере ентузијаста од руха и духа чиста…
Професори Машинско саобраћајне школе у Чачку