МИСТЕРИЈЕ У ПЕТ ДО 12
Како би се обезбедио напредак великог система, попут просвете, људство би требало да буде системски распоређено по нивоима знања и компетенцијама. Нажалост, ми смо одавно у ситуацији да „вриштимо“ због бесмисла који нам се намеће од стране просветних власти.
Последњег дана маја 2022. године, из канцеларије помоћника министра др Милана Пашића, школама је послат/прослеђен допис Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања о обавези школа да спроведу тестирање ученика 4. и 7. разреда. Прва велика мистерија је због чега им је важно да се ученици тестирају, а не планирају да изврше обраду добијених резултата? Ако се већ спроводи стандардизовано тестирање ученика на нивоу државе, логично је и да аутори тестова прикупљају њихове резултате и дају анализу. Али не!
Посао Завода радиће предметни наставници за ученике 7. разреда и учитељи за ученика 4. разреда, на конкретном наставном часу. Тако ће све остати на нивоу школа.
Тестирање ученика 4. разреда… Иако је по последњем таквом тестирењу у Србији, заживела континуирана, евалуативна пракса у свим школама, да на крају сваког разреда ученици имају завршне тестове из већине наставних предмета, а на почетку разреда иницијалну проверу, на основу којих се врши даље планирање рада, не и оцењивање, из ЗВКОВ-а су се досетили да им ове године додају и „годишње“ тестове. Резултат тог тестирања треба да покаже да ли су остварени исходи учења посматрано кроз образовне
стандарде постигнућа за крај првог циклуса, који датирају из 2011!?!
Ученици 7. разреда моћи ће да бирају један наставни предмет између пет понуђених, који су уједно обухваћени и завршним испитом. Пошто се наводи да ће ученици тако стећи увид у структуру „могућег“ будућег комбинованог теста, поставља се питање да ли из МПНТР-а размишљају о могућности укидања оваквог комбинованог теста? С обзиром да се ученици за предмет опредељују у складу „са својим афинитетима и планираним даљим током школовања“, зашто онда неко од њих не би полагао тест из технике и технологије, информатике и рачунарства, музичке или ликовне уметности? Показетељи пробног тестирања за ученике 7. разреда произилазе из образовних стандарда постигнућа из 2010. године!?!
Ево још једне мистерије! За нама је остала деценија великих и значајних промена, иновација и унапређивања, како програма наставе и учења, тако и самог процеса учења и услова у којима се одвија. Током те деценије, просветни радници су оптерећивани до изнемоглости, а није било поштеђено ни помоћно и техничко особље. На крају те деценије ми се и даље позивамо на стандарде из 2010. и 2011. године.
И тако, док надлежни копирају и преносе, нас опет очекује дистрибуција штампаних материјала (десет година након започињања процеса дигитализације) и обезбеђивање максималних безбедоносних мера да се случајно неки од тих тестова за ученике 4. и 7. разреда не нађе у јавности; подизање на ноге комплетног наставног и ненастовног особља који ће дежурати и бити ангажовани као прегледачи, иако су већ задужени и у највећем раде на припреми реализације Завршног испита; израда посебних питања и за ученике 4. и 7. разреда који раде по ИОП-у 2; и тако даље и тако даље…
Све то за плату од око 10 000,оо испод републичког просека и као по обичају, у 5 до 12. Молимо надлежне, да ове године изузму тестирање ученика 4. и 7. разреда, како бисмо могли да останемо посвећени оном што је већ планирано за ову наставну годину, као и организацији и спровођењу Завршног испита за осмаке. Поменута тестирања могу се померити и за наредну школску годину, када је могуће и унапред их планирати и спровести на начин да дају квалитетну повратну информацију, која ће бити од користи и нама и нашим ученицима, али и Министарству просвете.
Ако већ неће, онда нека одвоје новац за преконормни рад наставног и ваннаставног особља, пошто ће сви они сада бити ангажовани на спровођењу три, уместо једног испита међу основцима, која би требало да буду од националног значаја!
Дакле, новац, господо, а ми се рада не бојимо!
У Краљеву, 14. јуна 2022.
Марија Стошић, портпарол Уније СПРС
Старе заблуде новог тестирања
Велики мислилац Ганди написао је седам заблуда, налик на седам смртних грехова, бар када су заблуде у питању, а то су: богатство без рада, задовољство без свести, знање без карактера, трговина без моралности, наука без хуманости, обожавање без жртве и политика без принципа.
Списку ових заблуда могли бисмо дописати још једну: тестирање знања без јасног исхода.
Управо оваквој врсти тестирања, већ деценију уназад, изложени су ученици четвртог разреда основних школа. И овог, 15. јуна, планиран је годишњи тест знања из три предмета: матерњег језика, математике и природе и друштва. Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања припремио је две верзије теста, који служи да ученици провере своје знање, како би се за наредну школску годину испланирало на чему наставници треба додатно да раде. На основу резултата, учитељ може да оцени ученике, ако је то у његовом интересу.
Изгледа да је од свих заблуда највећа, више тестирања-више знања, иако деценијски резултати показују да је завршно тестирање најмлађих матураната, додатно исцрпљивање ученика и учитеља на коме ученици покажу слабије резултате у односу на оцене, па учитељи долазе у дилему шта и како да вреднују.
Примерак теста знања из природе и друштва 2013. године имао је 32 задатка вишеструког избора и повезивања на 13 страна. Приближно исти број задатака садржали су и тестови из математике и матерњег језика.
Овакав вид тестирања знања може да мери све нивое постигнућа, тако да постоји могућност више тачних одговора, чиме се задатак усложњава и добија на тежини. Ученици овог узраста често занемаре могућност више тачних одговора и концентришу се само на један, а додатну забуну уноси чињеница да одговор мора бити потпуно тачан, што значи да нетачни или делимично тачни одговори носе негативне поене, док је у случају свих означених одговора резултат нула. Код
задатака вишеструког избора, заокруживање слова или броја испред једног или више у низу понуђених одговора, тачан одговор не сме бити очигледан, док у тесту морају бити заступљена најмање три типа задатака, који по захтевности морају пратити три нивоа ученичких постигнућа, основни, средњи и напредни. Ниво постигнућа и ниво тежине су различити појмови, јер и најмање захтеван задатак понекад из најбаналнијих разлога може бити тежак. Самим тим ученици су додатно депримирани и несигурни.
Добро припремљен тест има и своју пратећу документацију за сваки задатак, што у већини тестова знања којима се тестирају наши основци, није случај. Пратећа документација је најчешће дата у виду агенде на почетку теста за све задатке у целини као упутство за рад. Све и да ученици прочитају дато упутство, питање је да ли ће се сетити свих упутстава у одређеним задацима током израде теста који траје два сата, а познато је да деца млађег школског узраста немају дубоку пажњу која може трајати колико и само тестирање. Чињеница да учитељ има могућност да
оцени ученика на основу резултата теста, који да подсетимо, има више од тридесет задатака, доводи до додатног стреса да се већ готово закључна оцена изведена на основу постигнућа током целе школске године не ,,поквари“.
Убудуће ће по угледу на завршно тестирање млађих основаца, бити конципирано и полагање завршног теста ученика осмог разреда. Наиме, досадашњи трећи, комбиновани тест неће бити модуларан, већ ученици треба да изаберу један од пет наставних предмета. Право на избор први ће имати ученици седмог разреда, који ће у свим школама у Србији 15. јуна, радити пробни тест из предмета који су изабрали.
Ученици ће на основу истицања у природним наукама (хемија, биологија, физика) или друштвеним (историја, географија), одабрати предмет из кога ће решавати пробни тест.
Све у свему, у среду, 15. јуна, биће тестирани осим ученика четвртог и седмог разреда и њихови учитељи и наставници.
Ученицима тестирају знање, а нама стрпљење. Поново се колеге ангажују за дежурство и прегледање тестова. Поново додатно, а неплаћенп радно ангажовање у јуну, када му време није. Поново…
,,Јер има позне мудрости, крваве освете времена када човјек провиди своју шупљину и своје бивше незнање. Треба чекати десет и двадесет и далеко више година да се узмогне казати: Били смо у заблуди. Нас су преварили.“ (Тин Ујевић)
У Чачку, 9.јуна 2022.
Руководилац Ресора за образовни систем УСПРС-а
Весна Јеротијевић
КОЛИКО КОШТА БЕСПЛАТНО ШКОЛОВАЊЕ?
„Конкурс Министарства просвете за упис ученика у први разред средње школе за наредну, 2022/23. школску годину, у продаји је од данас“…
Иако звучи као реклама, није реч о оглашавању малих и средњих предузећа, већ о званичном саопштењу Министарства просвете, које можете прочитати на њиховом сајту (https://mpn.gov.rs/.../konkurs-i-informator-za-upis-u.../).
То је управо оно Министарство које доноси Законе у вези са образовањем и истиче тековину бесплатног школовања под једнаким условима за све.
Да није ни бесплатно, ни једнако, искусили су већ сви родитељи наших ученика, а оно што нам је сада изненађујуће је да једна државна институција, постане званични промотер штампаног издања Конкурса. Зар ове информанције не би требало да буду јавне и доступне свим грађанима?
Ако се узме у обзир да завршни испит ове године полажe 74 982 основаца и да је цена „Конкурса“ 350,оо динара, а „Информатора“ 300,оо динара, долазимо до цифре од 48 738 300,оо динара, која би се могла инкасирати за информације, које је Министарство просвете у обавези да даје бесплатно. Или је то само нама логично...
Како поменуте публикације садрже, по речима МПНИТР-a, све „важне податке о средњим школама, условима, мерилима и начинима избора кандидата“... као и неопходне обрасце за упис у средњу школу, непосредно се врши и присила на родитеље да их купе.
Ми се надамо да ће родитељи ове године моћи да своју децу/штићенике пријаве путем портала, јер смо сада у ери свеопште дигитализације о којој слушамо сваког дана (толико да нас уши боле)... Та опција у последњем Саопштењу Министарства просвете, случајно је (или намерно) изостављена.
Инсистирамо да се у јавности нађу прецизне, потпуне и недвосмислене информације о одржавању Завршног испита, као и да буду доступне и бесплатне за све основце и њихове
родитеље.
У Краљеву, 3.јуна 2022.
Марија Стошић, портпарол Уније СПРС
Мир Божји! Христос Воскресе!
Свим колегама, нашим ученицима и њиховим родитељима, нашим пријатељима који данас славе дан Васкрснућа Исуса Христа, желимо да у миру, здрављу и радости са својим члановима породице прославе овај дан. Мир Божји! Христос Воскресе!