Министру Бранку Ружићу, дипломираном политикологу
Министру Бранку Ружићу, дипломираном политикологу
Поштовани министре Бранко Ружићу,
На састанку одржаном 11. фебруара 2022. године, са представницима репрезентативних синдиката у Министарству просвете, науке и технолошког развоја, на моје питање у вези са изменама Закона о основном образовању и васпитању, а у вези са организовањем комбинованог рада у предметној настави за ученике 5. до 8. разреда основне школе, дали сте нам образложење да ће се исти примењивати у специфичним ситуацијама и да не постоје разлози за бригу. Стручно упутство о формирању одељења, потписано Вашим именом и презименом, 16. јуна исте године, у супротности је са Вашим речима. Пошто у јавности излазите са најразличитијом терминологијом, помињете спекулације и слично, којим термином бисте окарактерисали такво Ваше поступање?
Вама су се обратили прави људи, наставници који сада живе Вашу примену спорног Члана 31, Став 7. Закона о основном образовању и васпитању, заједно са својим ученицима и њиховим родитељима. Дакле када је реч о конкретним особама, не можете говорити о спекулацији.
Јесте ли спровели анкету међу ученицима и њиховим родитељима, да видите шта они мисле о Вашем Закону?
Јесте ли их питали шта ће урадити ако до тога дође? Хоће ли остати у селу и похађати такву наставу или постати подстанари у оближњим градовима?
Јесте ли их питали да ли им фали социјализације, пошто ми који радимо са њима, знамо да су то врло социјализована млада бића, иако живе у селима и похађају малобројна одељења? Или им фали да школу похађају нормално у једнаким условима попут њихових вршњака у другим местима и школама?
Комбиновани облик рада се примењује деценијама уназад, а не годинама како Ви наводите. Примењује се у нижим разредима основне школе. О квалитету таквог вида наставе, можемо нашироко, али нећемо о томе. Чињеница је да такав вид наставе у млађим разредима јесте могућ, јер имају само једног наставника, који у дану има проходност да комбинује различите часове у складу са предвиђеним градивом. У пракси то звучи овако: док се један разред бави ликовним образовањем и васпитањем, односно сликањем и другим из поменуте области, други разред може да се бави књижевношћу и да чита на глас… Старији разреди имају за сваки предмет по једног наставника, који може да предаје само свој предмет и само у оквиру прописаних 45 минута. Уз то, немају ни исте наставне предмете. Па шта ће петаци радити док наставник физике предаје шестацима градиво? Шетаће око школе или шта? Ко ће за њих бити одговоран?
Да је комбиновани модел могао да се уведе у предметну наставу, био би уведен још пре много деценија…
И немојте говорити о броју школа у којима планирате да уведете комбиновани модел рада, односно да та деца имају активну наставу у трајању од 22,5 или 11, 25 минута. Изађите у јавност са бројком издвојених одељења, која су километрима удаљена од матичних школа и функционишу у засебним условима, у која планирате да уведете нешто што педагошка теорија никада није препознала као модел наставе. Вероватно се из тог разлога не изучава нити на Учитељским факултетима, нити на било ком другом факултету за образовање наставника.
Али хајде да прихватимо да је број од 50 оптималан број школа која планирате да уназадите у погледу услова образовања и васпитања, зар је могуће да је за Вас тај број мали?! Очито да када помињете реч „ученик“, не мислите на све ученике… И када помињете реч „наталитет“, зар не бисте требали да говорите о стварању бољих услова за живот и рад, како би се он побољшао? Вашим мерама Ви те услове уназађујете…
А шта Ви и ова држава добијате спајањем разреда, осим дубоког незадовољства и наставника и ученика и њихових родитеља? Незадовољства и љутње читавих села… Један део наставника ће остати без норме, док ће други добити увећање на зараду за рад по комбинованом моделу… Не остављајте на силу децу без наставе и колеге без посла.
Позивамо Вас да поступите у складу са нашим договором из фебруара и повучете део из Стручног упутства који се тиче организације наставе по комбинованом моделу за ученике 5. до 8. разреда основне школе.
С поштовањем,
У Чачку, 2. августa 2022. године
Руководилац ресора за финансију, аналитику и чланство УСПРС
Владимир Аџић
Глас против новог Закона о рационализацији
Закон о рационализацији у школама могао би да доведе до затварања многих одељења на сеоском подручју општине Ивањица. У том случају родитељи би морали да децу уписују у приградске и градске школе до којих би малишани путовали километрима, или их уписују у комбинована одељења. Такође, рационализацијом би и део наставног особља остао без посла а највећи проблем заправо јесте чињеница да повлачењем деце са сеоског подручја рурални делови општине замиру. У Ивањици су тренутно угрожене четири школе у Братљеву, Ковиљу, Међуречју и Катићима, тачније одељења која имају испод десет ученика.
Став синдиката, наставног особља и родитеља је да ће се сложно борити за повлачења овог закона.
Како се још увек не знају тачне одредбе овог закона нити критеријуми по којима би требало да се одвија комбинована настава постоји нада у проналажење решења које би помирило обе стране.
Извор: https://infoliga.rs/.../skole-u-udaljenim-delovima.../