СТРУЧНО УПУТСТВО - ТЕХНОЛОШКИ ВИШКОВИ
Директори установа уносе податке о слободним радним местима, технолошким вишковима и запосленима са непуним радним временом у школској 2020/2021. године и претходним годинама у информациони систем просвете, најкасније до петка, 21. 8. 2020. године до 15 часова. Потписане листе технолошких вишкова и запослених са непуним радним временом, директори достављају радним подгрупама надлежне школске управе најкасније до петка, 21.8. 2020. године.
Унети подаци у информациони систем представљају почетно стање технолошких вишкова и запослених са непуним радним временом и слободних радних места пре преузимања запослених из других установа.
Званична интернет адреса на којима се објављују сви наведени подаци је: http://liste.mpn.gov.rs и на њој се налазе све три листе: листа технолошких вишкова, листа запослених са непуним радним временом и листе слободних радних места.
Поменуте листе се објављују на званичној интернет страници Министарства просвете, науке и технолошког развоја у понедељак, 24.8.2020. године. Запослене који су заинтересовани да заснује радни однос путем преузимања дужни су да се у писаној форми обрате установама са којима желе да заснује радни однос путем преузимања. Наведене пријаве запослени могу поднети у понедељак 24. 8. 2020. године и уторак 25.8. 2020. године. Директори су обавезни да о постојању наведених листа и утврђеним роковима обавесте запослене који су технолошки вишкови и запослене са непуним радним временом у својим установама.
Након пријема свих пријава, директори установа одлучују са којим ће од пријављених лица да заснује радни однос путем преузимања и процес преузимања запослених који испуњавају законске услове започињу одмах по пријему документације. Одлука о преузимању запосленог директор доноси наредног дана од дана истека рока за доставу пријаве заинтересованих лица, односно у среду, 26. 8. 2020. године. Након доношења наведене одлуке директоре уносе податке у информациони систем просвете најкасније до 27. 8. 2020. до 15 часова и нове листе се објављују 28. 8. 2020. године, како би се истог дана 28. 8. 2020. године и у понедељак 31. 8. 2020. године омогућио пријем нових захтева и спровео поступак преузимање запослених на упражњеним радним местима. Након објављивање листа директори су дужни да одмах унесу све промене до којих долази у току школске године, а МПНТР ће листе објављивати по потреби, а најмање једном месечно. Током септембра, листе ће се објављивати једном седмично.
КРИЗНОМ ШТАБУ ЗА СУЗБИЈАЊЕ ЗАРАЗНЕ БОЛЕСТИ КОВИД-19
Уколико Кризни штаб за сузбијање заразне болести изазване коронавирусом сматра да постоји најмања реална опасност која ће узроковати повећање броја оболелих с поласком ученика у школу, захтевамо детаљније разматрање услова одвијања образовно-васпитног процеса и обезбеђивање реалних мера опреза и заштите ученика и наставника.
Иако је потцењивање струке постало примат у опхођењу према многим професијима, не може се искључити значај научних сазнања у области, која се могу директно одразити на здравље људи, у овом случају деце, која увек припадају угроженој категорији у погледу настанка и развоја неког обољења.
Питање је јасно, ако маске и штите од болести изазване коронавирусом, каква друга инфективна и/или хронична обољења може донети вишесатно неадекватно руковање и коришћење заштитних маски?
Да ли је доносиоцима оваквих мера познат узраст ученика основних школа и на који начин се врши усмеравање ученика у средњошколском образовању?
Пошто је ваша стручност у свим научним областима изнад свих, засигурно имате и одговор на питање у ком узрасту или на ком смеру средњег стручног образовања, би код ученика могао да се развије појам о инфективним и бактеријским обољењима која могу бити изазвана неадекватним руковањем и ношењем заштитних маски? То наравно да би се према истим понашали одговорније. Да наведемо само најбаналније примере непрекидног додиривања маски рукама, спуштања и подизања са радне површине стола, маске згужване у џепу или ђачкој торби...
Тренутно је примећен пораст кожне инфекције лица и код деце и код одраслих. Верујемо да вам струка даје довољно знања у делу даљег развоја таквих инфекција и могућих компликација.
И на крају, може ли се подржати и оправдати настанак и развој других обољења у циљу сузбијања болести КОВИД-19?
Осим одговора на питања овим путем упућеним вама који ове мере прописујете, тражимо од вас да још једном размислите:
1. О одговорности и последицама враћања ученика у школске клупе.
2. О реалним и могућим мерама превенције, сходно економском и социјалном статусу и ученика и наставника, условима које пружају школски објекти, као и узрастним карактеристима лица, односно њиховој оспособљености за примену и спровођење тих прописаних мера.
3. О хронично оболелима, међу којима има и ученика и наставника, и њиховом укључивању у предлагане услове учења и рада.
Тражимо од вас да станете својим потписом и својим именом у погледу прописаних мера превенције, чиме ћете гарантовати безбедност ученика и наставника, чије се учење и рад одвија у условима високофреквентних установа какве су школе.
С поштовањем,
У Чачку, 17.08.2020.год.
Руководилац Ресора за финансије, аналитику и чланство УСПРС
Владимир Аџић
ИНФЕКЦИЈА И ДЕЗИНФЕКЦИЈА
Дуго очекивани Допис о организацији и остваривању наставе у основним и средњим школама у школској 2020/2021. години најзад је стигао.
Коначно је пажња на реалну опасност по људско здравље од дезинфицијенаса скренута, па су у том смислу дата прецизна упутства и указано на потребу ангажовања овлашћених установа за дезинфекцију простора. Није најасније на основу чега ће се знати да постоји „реална потреба“, а још мање из којих фондова ће се то финансирати.
У допису се наводи школски фонд, за који је познато да годинама уназад не покрива ни основне потребе за обезбеђивање неометаног функционисања школе. Док су наставници принуђени да од својих плата купују средства неопходна за остваривање наставног процеса, школски објекти често буду украшени натписима „Ван функције“, „Не дирај“, „Заобилази“...
За климатизацију и вентилацију, аутори Упутства, нека не брину. Дакако да је у Србији мало климатизованих учионица. Штавише, у многим учионицама на зидовима се још увек налазе зелене табле, иако је процес њихове замене белим, отпочео пре 20 година, али у јавности се све представља као идеал, далеко испред целога света. Само нам наставници и ученици „не ваљају“.
Позивамо МПНиТР, Кризни штаб и министре Владе РС да обиђу школе и погледају ученичке тоалете. Можда им тада буде јасно да је једина мера коју треба спровести, забрана коришћења истих, до њихове потупне санације.
Сада смо у ситуацији једног пандемијског ширења заразне болести. Требало је да нам се деси таква пошаст, да би бар неко приметио у ком стању се налази наш образовни систем. У Допису нас поредите са другим земљама. Гледа се како су оне решиле школовање у тренутним околностима. Да ли је неко при том анализирао и опремљеност тих школа? Да ли је неко обратио пажњу макар на уређеност учионица и школског објекта у земљама које су узели као модел за писање оваквих упутстава?
Годинама су просветни радници молили за најобичнији папир, тонере, хамере, креде… Основна наставна средства су често финасирали од својих плата. По том моделу, сада би исто ваљда требало да важи и за дезинфекциона средства и заштитне маске!?!
Министар од нас тражи да не будемо „ситничави“, да преко норме радимо без накнаде, да користимо лична средства за обављање нашег посла, да сами прибављамо маске, да купујемо дезинфекциона средства, да обезбеђујемо простор, будемо болничари, лекари, хигијеничари...
Ми од министра тражимо само једно, поштовање професије наставника.
Ако је то много, онда је велико питање да ли заслужује место на коме се налази.
У Чачку, 13.08.2020.год.
Руководилац Ресора за финансије, аналитику и чланство УСПРС
Владимир Аџић