ШТА ЈЕ ТУ НЕЈАСНО, МИНИСТРЕ?
Министар просвете Младен Шарчевић био је толико изненађен нашим питањима око модела реализације програма наставе и учења, да се досетио да нам предложене моделе исцрта у виду математичких поставки. Пошто смо по вокацији наставници, његов приказ (који није био одговор на наша питања), нисмо доживели као увреду, већ као ближе сагледавање начина на који министар размишља. Сходно томе достављамо одређене математичке задатке, како би лакше и сам разумео „шта је то нама нејасно“.
1. Ако је 100% норме непосредног рада наставника у 40-очасовној недељи 24 часа, колико износи норма наставника који је у тој недељи задужен са 35 часова непосредног рада у учионици и 10 часова у онлајн окружењу?
Помоћ при рачунању: Ради лакшег рачунања, онлајн наставу свели смо на два часа дневно, а то су часови наставних предмета који нису обухваћени непосредним радом у учионици и који нису предвиђени за емитовање путем ТВ екрана.
2. Ако у 100% норме наставника улази 10 сати планирања и припреме наставе, за колико процената се она увећава са додатним захтевом за израду дигиталних материјала?
Помоћ при рачунању: Као орјентир за сатницу неопходну за израду једног дигиталног материјала, можете узети сатницу оних лица које сте ангажовали за израду ТВ часова и поделити је са два, иако стандарди квалитета материјала за примену у настави морају бити испоштовани.
3. Ако у 100% норме спада 6 сати других активности, за колико се увећава норма наставника агажованог за дупла дежурства и увећање других радних обавеза?
Помоћ при рачунању: Под другим активностима узети у обзир само вођење педагошке документацију и сарадњу са родитељима у реалном и онлајн окружењу.
4. Ако учионица има површину 60 квадратних метара, колико особа може бити у њој тако да свака заузима 4 метра квадратна?
Помоћ при рачунању: Наставник је такође особа која се предвиђа да борави у учионици.
5. Ако је за чишћење једне учионице од 60 квадратних метара потребно 5 минута, колико времена је потребно за чишћење површине од 450 квадратних метара?
Помоћ при рачунању: Под чишћењем се подразуве само грубо чишћење запрљаних површина и прелаз дезинфенкционим средствима, без посебног задржавања, не и време неопходно за проветравање просторије.
6. Колики је број извршилаца неопходан за чишћење површине од 450 метара квадратних у року од 20 минута?
Помоћ при рачунању: Може се узети време неопходно за чишћење једног квадратног метра кабинета, па помножити са 15 (лица који редовно користи простор учионице).
Додатни задатак:
7. Ако 45 ученика првог разреда основне школе буде преузето из масе од 45 родитеља по доласку у школу, који је проценат вероватноће ширења заразе унутар установe?
Помоћ при рачунању: Како не би каснили на наставу, ученици се у великим групама са својим родитељима окупљају 10-ак минута раније испред школе. Број од 45 узет је као могућ за три одељења првог разреда, не рачунајући старији узраст. Такође треба имати у виду да поменутих 45 родитеља долазе из различитих социјалних средина у којима остварују непосредне контакте са другим људима.
8. Ако период инкубације вируса до појаве првих симптома траје 7 до 14 дана, колико дана ће проћи до затварања школе због наглог пораста броја оболелих?
Прорачуне последњег задатка задржите за себе. Нама свакако неће бити од помоћи, мада вероватно ни Вама, јер ће и тај „јадац“ платити директори установа, кроз тужбе које се буду писале због услова по здравље небезбедног школовања и рада.
У Чачку,
14. септембра 2020.
рук. Ресора за финансије, аналитику и чланство УСПРС-а
Владимир Аџић
„МAСМЕДИОЛОГИЈА“ НА МИНИСТАРСКИ НАЧИН
„Масмедиологија на Балкану“ настала по мотиву дела Бранислава Нушића, описује један трагикомичан свет и овдашње карактере. Дело се завршило „хепи ендом“, а како ће бити са нашом „масмедиологијом“, тек ћемо видети.
Према упутствима Кризног штаба, министар је дао мере превенције у циљу сузбијања ширења болести изазване коронавирусом. И тада и сада, сведоци смо да се те мере не могу испоштовати. Вероватно је то јасно и Шарчевићу, али ваља заслужити још један мандат! Оно што смо успели је да одељења поделимо на мање групе ученика, радно време наставника удвостручимо, а радне обавезе помоћног особља упетостручимо.
Што се тиче ношења маски и социјалне дистанце, настала је општа јурњава са ученицима. Директори су нас упозаравали на сумњива фотографисања, а министар просвете тврди да ниједну спорну фотографију нису добили. Из очаја родитељи постају папараци, то је јасно. Оно што није јасно и поставља се као једноставно питање је, шта да радимо да бисмо натерали ученике да носе маске, да се држе на дистанци и не деле ужину са својим другарима? Све би било другачије када бисмо се као друштво у целини понашали одговорније. Ми смо сада у ситуацији да све забране и прописане мере које у школи спроводимо, не важе по напуштању школског дворишта, па је конфузија код наших ученика – реална, а код родитеља и више него оправдана.
Многе школе су донеле, а неке тек доносе правилнике о понашању унутар установе, на основу којих ћемо моћи да „кажњавамо“ наше ученике. Мада никоме није јасно како ће то изгледати и какво ћемо објашњење ученицима уз те правилнике дати, као и на које ћемо се законске одредбе ослонити...
У последњем саопштењу за медије проф. др Кон наводи да је забринут због „дефицитарности“ података из средњих школа, јер је њему „мало вероватно да је само толико“ заражених у Србији међу средњошколцима. Дакле, његове су процене црње од бројки, а настава се у српским школама неометано одвија?!? И још, ако члан Кризног штаба сумња у бројке, шта ми обични смртници онда да кажемо?
Остаје нам да се надамо да је ово једна велика „масмедиологија“ и да с разлогом све остале делатности у Србији не подлежу школским превентивним мерама. Да ли одређени људи само имају потребу за медијском пажњом и стварањем панике и страха или је нешто друго по среди? И да ли је дело које се тренутно пише у српској просвети комедија, остаје да сачекамо и видимо.
У Краљеву, 13. 9. 2020. година
Портпарол СОК-а
Марија Стошић
(БЕЗ)БЕДАН ПОЧЕТАК
Прошла је прва недеља наставе под маскама. Под маском, али оном фразеолошком, министар просвете, науке и технолошког развоја,
Младен Шарчевић, убеђивао је јавност да је све безбедно за почетак рада школа. После само седам дана, безбедно је (п)остало бедно.
Да тајминг нове школске године није довољно добар, уверио се и министар лично и то посредством снимака које добија сваки дан, како је изјавио за медије, на којима су ученици и наставници без маски. Осим да такво кршење мера неће толерисати, министар је нагласио да нема опуштања: ,,Ученици треба да буду одговорни, наставници још више, а директори највише, јер је на њима највећа одговорност.“ Схватили смо, само министар нема ама баш никакву одговорност.
За прва три дана наставе, главнокомандујући српске просвете, ако му је веровати, сменио је три директора, а најавио и појачани надзор просветне инспекције од понедељка, 7. септембра. Сценарио налик ,, Лајању на звезде“, када професор физичкогваспитања на почетку часа са наставе удаљи три ученика и изјави: ,,Трчи доле и реци осталима да чекају док све не истерам“. Можда то и јесте део сценарија, али не филмског. С обзиром на чињеницу да маске за ученике и запослене у школама није обезбедило ресорно Министарство (или бар не у већем броју), него су родитељи ученика и наставници ти који свакодневно и самостално обезбеђују маске, онда су они изгледа и једини одговорни, ако не поступају у складу са прописаним мерама. Дезинфекциона средства која су школе од локалних самоуправа добиле на литре, унутар школе се деле на кашичице, не би ли дуже трајала. Ако се узме у обзир да је на сваком од тих балона етикета упозоравајуће црвене боје, што сугерише на опасну хемикалију, онда је донекле и оправдано што се распршује у блажем раствору, али се намеће питање у којој мери је добијени раствор делотворан…
Оно што је сигурно, јесте да је поменути препарат лепљив, па су дезобаријере на уласку у школе више налик прљавим сунђерима, него озбиљним препрекама које штите од вируса. То су дакле прописане мере које треба да очувају здравствену безбедност једног од највећих система, јер према речима министра: ,,Просвета је велики систем и ако би се један одсто наставника опустио и кршио мере, то би била једна хиљада и триста наставника, а ако би то чинио један одсто ученика, онда би то било 8 хиљада и 5 стотина недисциплинованих, што је огроман епидемиолошки ризик.“
Заправо, огроман епидемиолошки ризик јесте број потенцијално заражених, на које је Унија синдиката просветних радника Србије и упозоравала када је предлагала одлагање почетка наставе у циљу боље припремљености школа.
Министру је много једноставније да могуће носиоце заразе, окарактерише као недисциплиноване, а да при томе нису
прописане одређене дисциплинске мере којима би школе санкционисале непоштовање мера заштите на којима инсистира како медицински тим Кризног штаба, тако и министар лично.
Не чуди, међутим, изјава Шарчевића да ће, уколико нешто крене по злу, поднети оставку! Замислите, министар просвете у техничкој Влади којој је истекао мандат прети да ће поднети оставку за коју апсолутно никога није брига, нити има било какву тежину!?!
И тако поново оживесмо Нушића и његова „Госпођа министарка“, постаде „Господин министар“ који чини све, само да његова фразеолошка оставка (коју овога пута нико није ни тражио), не буде уважена.
У Чачку, 7.септембра 2020.
Руководилац Ресора за образовни систем Уније СПРС
Весна Јеротијевић
ПРВА НЕДЕЉА НАСТАВЕ ПОД МАСКАМА ПРОШЛА БЕДНО, А НЕ БЕЗБЕДНО
"Да тајминг нове школске године није довољно добар, уверио се и министар лично и то посредством снимака које добија сваки дан, како је изјавио за медије, на којима су ученици и наставници без маски", наводи се у саопштењу.
За прва три дана наставе, Шарчевић је сменио три директора и најавио појачани надзор просветне инспекције од понедељка, 7. септембра.
Маске за ученике и запослене у школама није обезбедило ресорно Министарство, или бар не у већем броју, него су родитељи ученика и наставници ти који свакодневно и самостално обезбеђују маске, указује УСПРС.
Дезинфекциона средства која су школе од локалних самоуправа добиле на литре, унутар школе се деле на кашичице, не би ли дуже трајала, указује се у саопштењу.
"Министру је много једноставније да могуће носиоце заразе, окарактерише као недисциплиноване, а да при томе нису прописане одређене дисциплинске мере којима би школе санкционисале непоштовање мера заштите на којима инсистира како медицински тим Кризног штаба, тако и министар лично", указују у УСПРС.