(Експери)ментална проба
Оглед над малим матурантима, започет 2020. године, наставља се и у овој школској години. Проба завршног испита заказана је за петак и суботу, 9. и 10. априла, када ће се у основним школама проверавати знање математике, српског језика, физике, хемије, биологије, историје и географије.
Према недавним информацијама којима се огласило Министарство, просвете, науке и технолошког развоја, задаци на завршном испиту биће лакши него на пробном, што ће се огледати у већем броју такозваних ,,затворених задатака“ у којима ће ученици бирати један од понуђених одговора, рекло би се са разлогом, јер су нам и школе још увек ,,затворене“ за ученике осмог разреда. Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања наложено је да се задаци прилагоде онлајн настави, једино није прецизирано да ли се предвиђено поклапање са наставом на даљину односи на критичну и актуелну школску годину или ништа мање хаотичну прошлу, коју су садашњи осмаци, прошлогодишњи седмаци, такође онлајн завршили.
Како није реално очекивати да се завршни испит укине, такође није објективно очекивати да ученици који су у непосредној настави ове школске године, сумирајући наставне дане према комбинованом моделу, провели тек нешто мало више од два месеца, буду спремни да се суоче са питањима и задацима пробног и завршног испита. Нереално је такође, захтевати од учитеља који раде две смене у непосредној настави, да дежурају на проби завршног теста у петак, радећи и трећу смену.
Да ли је у питању тест психолошке или физичке издржљивости учитеља и наставника или менталне спремности ученика да после вишемесечне наставе на даљину одговоре захтевима пробног завршног испита, питање је за оне који су заказали овај експеримент уживо. Пошто смо прошле школске године имали колико-толико регуларну непосредну наставу све до марта, уследила је онлајн проба пробе и пробни тест, а затим полагање завршног испита у школама. Ове школске године углавном је настава онлајн, док је све остало што је у непосредној вези са наставом – посредно.
Унија синдиката просветних радника Србије у неколико наврата је скретала пажњу јавности на чињеницу да је школовање у условима пандемије утицало на то да ђацима недостаје континуитет у раду, који има за последицу смањен обим знања и очекиваних постигнућа. Такође, сматрамо да би укидање комбинованог теста, знатно допринело растерећењу полагања мале матуре.
Била би то, не тако мала олакшица малим матурантима, на које тренутна епидемиолошка ситуација најнеповољније утиче и које очекује велики терет мале матуре у условима пандемије која не јењава.
Како је неизвесно да ли ће се и када осмаци вратити у било какав вид непосредне наставе, такође је упитно да ли ће Министарство просвете, науке и технолошког развоја изаћи у сусрет предлогу Уније синдиката просветних радника Србије о редукованој малој матури.
Остаје нам само да се поуздамо у здрав разум, ако га је код просветних власти уопште остало, а осмацима да пожелимо да бар неко размисли о њима, њиховим потребама, стресовима и страховима.
У Чачку, 7. априла 2021. године
руководилац Ресора за образовање УСПРС-а
Весна Јеротијевић
КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА МЕДИЈЕ
УСПРС је затражила од МПНТР да у складу са својим надлежностима, донесе одлуку о престанку дужности директора, који су одговорни за незаконит рад установа.
Директор ОШ „Петар Николић“ Самаила није поступио по налогу Републичке просветне инспекције која је утврдила да су Конкурсна комисија, а и директор школе одбијањем жалбе по избору кандидата на расписаном конкурсу за Педагога школе, поступили супротно члану 140. став 1. тачка 1) подтачка (2) и ставу 2 истог члана Закона о основама система образовања и васпитања и наложила мере Записником број: 07-00-01423/2020-12 од 04.02.2021. године.
О томе колико је важан члан 140. Закона о основама система образовања и васпитања говори и став Педагошког друштва Србије у којему се детаљно образлаже зашто је дипломирани педагог компетентнији за обављање послова стручног сарадника - педагога школе од кандидата који је основне студије завршио на Учитељском факултету.
И уместо да поступи по налогу Републичке просветне инсекције, директор школе доноси незаконито решење о престанку радног односа изабраног кандидата, кога накнадно враћа на посао, сада по налогу инспекције рада.
На данашњој конференцији Синдиката образовања Краљево, која се водила под назовом „Правда за Аницу“, изнети су детаљи незоконитости у поступању директора ОШ „Петар Николић“ Самаила.
УСПРС се годинама залаже за поштовање права и законитости. Приметна је све учесталија потреба да се за поштовање закона боримо кроз судске спорове, а сваки изгубљен судски спор због незаконитости у поступању директора установе, исплаћује се из буџетета Републике Србије.
УСПРС је 19.марта поднела захтев руководиоцу ШУ Краљево Бојани Маринковић, са молбом за одржавање заједничког састанка с надом да ће се донети ставови о даљим активностима које би омогућиле законит рад установе и решавање проблема.
23. марта Синдикат образовања Краљево, упутио је молбу Радној подгрупи Краљево, којом председава руководилац ШУ Краљево, са молбом да се по пристиглом одобрењу за расписивање конкурса за једног извршиоца у школи у којој је Аница Саковић тренутно запослена распише конкурс за радно место Педагог школе.
Иако је од дана подношења наших захтева протекло више од 15 дана, одговоре нисмо добили.
УСПРС нуди решење, али је питање колико су надлежни спремни за отклањање незаконитости и решавање проблема.
УСПРС ће наставити да прати и овај и све друге случајеве кршења права чланова синдиката, са сталним захтевом према држави и ресорном Министарству за поштовањем законитости у раду.
На конференцији су говорили Владимир Аџић, члан Председништва УСПРС, Гордан Марковић, председник Синдиката образовања Краљево и Аница Саковић, дипломирани педагог, која је принуђена да своје основно људско право, право на рад, након деценијског рада на месту педагога школе, потражује кроз судске спорове и кроз вишемесечну синдикалну борбу.
БЕСПЛАТНА СРБИЈА
У Србији је све скупо осим образовања. Такса на таксу, ПДВ на ПДВ... Само се образовање и образованост не наплаћају и не исплаћују.
Шта је узор данашњег образовања у Србији? Школујемо децу за инострано тржиште. Квалитет рада просветних радника у Србији диктира потражњу нашег кадра, наше деце и омладине.
Добро је позната стара пракса и вековна дидактика која сведочи о том принципу очигледности на примерима кроз које наша деца уче. Млађи основци виде узор у наставницима и непрестано би се играли игара у којима би лично они преузимали улогу учитеља, а на крају основношколског образовања узор им буду јутјубери и старлете, док они мало зрелији основци гледају у политичаре и министре. А зашто је тако?
Можда због тога што су принуђени да током тог школовања гледају своје наставнике како од државе кроз штајкове, протесте и судске спорове покушавају да наплате оно што су својим радом зарадили, а што је дефинисано важећим законима и правилницима.
Ћути и ради како ти се каже... И тако наши надређени постадоше „рогати“ са којима се не вреди терати... А наше друштво и држава осакаћени за ону једину вредност која би требало да се рачуна – вредност знања и образовања и оних способних да их обезбеђују.
И када потчиниш и понизиш једнога професора, који својим радом и знањем обезбеђује развој једног друштва у сваком смислу, од културног до високо научног, не преостаје ти ништа друго до да затвориш врата нације, јер светло је већ угашено.
Платне разреде смо тражили не због нас, него због наше деце. И некада се то знало. Кроз школу и образовање човек је себи могао обезбедити одговарајући статус и углед у друштву, а улагање у школство била је највећа добит на коју је једна држава могла да рачуна.
„Добар дан професоре“... Речи које се више не чују на нашим улицама. А оно што се све чешће чује је физичко насиље над тим истим професорима, без последица, реаговања и даље заштите.
И када се већ прибављало мишљење родитеља ученика млађег узраста, зашто се не упиташе и родитеље ученика старијег узраста, пошто се наставницима не може веровати, шта они мисле о комбинованим и осталим моделима који се у школама смењују, не обезбеђујући никакав континуитет у развоју и учењу. Када остављате млађи узраст у школама, не можете, а да не збуните јавност у погледу опште безбедности, јер су услови у којима се одвија образовно-васпитни рад ученика млађих и старијих разреда готово идентични.
И ако су ученици млађег узраста, њихови учитељи и васпитачи то нису. Они су дакако одрасли људи који чине академску јавност овога друштва, да им не требају приче, већ чињенице и дела. А на делу је преконормни рад, који се не вреднује и не исплаћаје. На делу је болест која је заразила велики број учитеља и васпитача, који су период инкубације изнели у својим учионицама и који су често били принуђени да, за њихов џеп, скупу дијагностику и медикаментозну терапију плаћају сами како би се излечили. На делу су списи и дописи са новим захтевима и „стручним“ упутствима, са новим наметима, који се опет некако броје у ту четрдесеточасовну радну недељу која нема краја.
Обезвређивање школства и образовања је очита актуелност којој се у нашем систему тежи, чиме ова држава постаје бесплатна у свету економије и развоја који насупрот дигитализацији и даље тражи образованог човека зарад обезбеђивања даље егзистенције на пољу тржишта и капитала.
О том процесу дигитализације у образовању у Србији излишно је говорити. Имамо једну Ему смештену на Учитељском факултету у Београду и на хиљаде рачунара у школама спремних за отпис, с обзиром да је „XP“ оперативни систем већ одавно у музеју технолошког развоја.
Лекција која није ни требало да се учи, а која се живи у свим системима широм света, је да је човек изнад сваке машине и да није она та која управља процесима. Чак и када је реч о образовању, рачунар без наставника не би имао смисао у процесу учења, јер као примарна доминира дигитална и онлајн дидактика. Али „шут са рогатим“ не може се терати...
Оно једино чиме се ми у Србији можемо похвалити у погледу дигитализације, је дигитални маркетинг. Или смо у тој области стекли врхунске компетенције да верујемо да можемо све и свакога убедити да је тренутно стање у образовном сектору за све похвале или смо се у тој области толико понели да не знамо где је граница и када је доста.
Учионице нам пусте, улице нам густе... А и просветни радници могу да одахну, јер су управо добили увећање зараде за 1,43%...
У Краљеву, 4. април 2021. година
Портпарол УСПРС
Марија Стошић