Старе заблуде новог тестирања
Велики мислилац Ганди написао је седам заблуда, налик на седам смртних грехова, бар када су заблуде у питању, а то су: богатство без рада, задовољство без свести, знање без карактера, трговина без моралности, наука без хуманости, обожавање без жртве и политика без принципа.
Списку ових заблуда могли бисмо дописати још једну: тестирање знања без јасног исхода.
Управо оваквој врсти тестирања, већ деценију уназад, изложени су ученици четвртог разреда основних школа. И овог, 15. јуна, планиран је годишњи тест знања из три предмета: матерњег језика, математике и природе и друштва. Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања припремио је две верзије теста, који служи да ученици провере своје знање, како би се за наредну школску годину испланирало на чему наставници треба додатно да раде. На основу резултата, учитељ може да оцени ученике, ако је то у његовом интересу.
Изгледа да је од свих заблуда највећа, више тестирања-више знања, иако деценијски резултати показују да је завршно тестирање најмлађих матураната, додатно исцрпљивање ученика и учитеља на коме ученици покажу слабије резултате у односу на оцене, па учитељи долазе у дилему шта и како да вреднују.
Примерак теста знања из природе и друштва 2013. године имао је 32 задатка вишеструког избора и повезивања на 13 страна. Приближно исти број задатака садржали су и тестови из математике и матерњег језика.
Овакав вид тестирања знања може да мери све нивое постигнућа, тако да постоји могућност више тачних одговора, чиме се задатак усложњава и добија на тежини. Ученици овог узраста често занемаре могућност више тачних одговора и концентришу се само на један, а додатну забуну уноси чињеница да одговор мора бити потпуно тачан, што значи да нетачни или делимично тачни одговори носе негативне поене, док је у случају свих означених одговора резултат нула. Код
задатака вишеструког избора, заокруживање слова или броја испред једног или више у низу понуђених одговора, тачан одговор не сме бити очигледан, док у тесту морају бити заступљена најмање три типа задатака, који по захтевности морају пратити три нивоа ученичких постигнућа, основни, средњи и напредни. Ниво постигнућа и ниво тежине су различити појмови, јер и најмање захтеван задатак понекад из најбаналнијих разлога може бити тежак. Самим тим ученици су додатно депримирани и несигурни.
Добро припремљен тест има и своју пратећу документацију за сваки задатак, што у већини тестова знања којима се тестирају наши основци, није случај. Пратећа документација је најчешће дата у виду агенде на почетку теста за све задатке у целини као упутство за рад. Све и да ученици прочитају дато упутство, питање је да ли ће се сетити свих упутстава у одређеним задацима током израде теста који траје два сата, а познато је да деца млађег школског узраста немају дубоку пажњу која може трајати колико и само тестирање. Чињеница да учитељ има могућност да
оцени ученика на основу резултата теста, који да подсетимо, има више од тридесет задатака, доводи до додатног стреса да се већ готово закључна оцена изведена на основу постигнућа током целе школске године не ,,поквари“.
Убудуће ће по угледу на завршно тестирање млађих основаца, бити конципирано и полагање завршног теста ученика осмог разреда. Наиме, досадашњи трећи, комбиновани тест неће бити модуларан, већ ученици треба да изаберу један од пет наставних предмета. Право на избор први ће имати ученици седмог разреда, који ће у свим школама у Србији 15. јуна, радити пробни тест из предмета који су изабрали.
Ученици ће на основу истицања у природним наукама (хемија, биологија, физика) или друштвеним (историја, географија), одабрати предмет из кога ће решавати пробни тест.
Све у свему, у среду, 15. јуна, биће тестирани осим ученика четвртог и седмог разреда и њихови учитељи и наставници.
Ученицима тестирају знање, а нама стрпљење. Поново се колеге ангажују за дежурство и прегледање тестова. Поново додатно, а неплаћенп радно ангажовање у јуну, када му време није. Поново…
,,Јер има позне мудрости, крваве освете времена када човјек провиди своју шупљину и своје бивше незнање. Треба чекати десет и двадесет и далеко више година да се узмогне казати: Били смо у заблуди. Нас су преварили.“ (Тин Ујевић)
У Чачку, 9.јуна 2022.
Руководилац Ресора за образовни систем УСПРС-а
Весна Јеротијевић