НИЈЕ НЕГО
Ових дана као бомба је пукла вест да је Влада Републике Србије променила Уредбу о финансирању и онемогућило учитељима, наставницима и професорима додатак од 10%, уколико у одељењу имају ученике по Индивидуалном образовном плану.
Тиме је постало очигледно да је Уредба лако променљива и то за врло кратко време, само када за то постоји воља. Такође је већ свима јасно да воља не постоји када треба улагати у носиоце посла у школама. Терет онлајн наставе, па и дигитализације образовног система, подносили су и подносе наставници, финансирајући неопходна наставна помагала из сопствених џепова. Толико о улагањима МПНТР у иновације и унапређивање наставног процеса. Није него…
О платама и заради запослених у установама образовања и васпитања, заосталим дуговањима, Светосавским наградама, платним разредима и сличном, не треба ни говорити. Када је о томе реч, налазе се разни изговори, оправдања, па чак и мењају уредбе према кроју државне касе, у којој има новца за често бесмислене пројекте, али не и за плаћање наших потреба.
И нисмо далеко од Марксове „истине“, коју је образлагао пре више од 150 година у свом делу „Капитал“, да је радна снага роба и да се кроз плату не плаћа њен учинак, већ само трошкови њеног одржавања, јер је то реално оно што добијамо за сав рад и учинак у раду.
Норма просветних радника је значајно порасла, али се то не рачуна. Шарчевићава „проста“ математика обманула је јавност, али не и просветне раднике и чланове њихових породица који плаћају цену тога рада. Просветни радници бивају принуђени да своју зараду и неисплаћена дуговања послодавца потражују преко суда. Није него…
Живот у демократски уређеном друштву повлачи једнака права, обавезе и одговорности. Тражила се инклузија и многим наставцима дуплирао се обим посла. Ако је већ за рад по ИОП-у планирано симболично увећање зарада од 10%, платите! Ако говорите о броју ученика који раде по ИОП-у у специјалним школама, зашто не говорите о ученицима који наставу не похађају по ИОП-у, а школују се у одељењима у којима постоје ученици који раде по том индивидуалном плану. Или се можда они не рачунају? Или се рачуна онако како вама ког дана одговара? Није него …
Раније смо говорили о инклузивном образовању. Нисте нас чули. Циљ је био племенит, али ако немате финансије за имплементацију таквог програма, зашто сте кретали тим путем? Наставници су добри и хумани људи и прихватиће да без накнаде раде дупли посао, да похађају скупе обуке за инклузивно образовање о свом трошку, да поред редовног посла који дакако већ подразумева индивидуализацију, израђују додатне програме и планове индивидуалног рада за ученике којима је потребна посебна подршка у раду, учењу и развоју. Емоционално давање у раду са децом, новац не може вредновати.
И када бисте нам платили све што нам дугујете, сходно тренутним примањима, опет би то било довољно само за „преживљавање“, иако би просветни радници у односу на степен стручне спреме и значење своје професије, требало да припадају макар средњем социјалном сталежу, како би се створио систем вредности у коме се исплати бити образован. Није него…
Унија синдиката просветних радника Србије позива све чланове који су радили по Индивидуалном образовном плану или били у стручном тиму школе за инклузивно образовање, да се обрате председницима синдиката својих школа, ради предузимања даљих корака по питању тужбе за неисплаћивање зарађених накнада.
А тебе државо, срам било, јер ми смо одавно видели да власт није брига за учитеље, али сада видимо да је није брига ни за ђаке! Последња измена Уредбе о финансирању и укидање симболичне накнаде за повећан обим посла, то јасно говори. Квалитет образовања занима једино нас који у образовању радимо.
У Краљеву, 11. март 2021. година
Портпарол СОК-а
Марија Стошић